\

Smaż z olejem w głowie!

Wydajne, efektywne i przyjazne smażenie zależy od 3 kluczowych czynników:
- doboru odpowiedniego tłuszczu,
- prawidłowego przygotowana potraw,
- zachowania odpowiednich warunków smażenia.

Temperatura

Optymalna temperatura do głębokiego smażenia to 160 – 180°C.

Najlepsza temperatura smażenia:

  • Frytki i produkty ziemniaczane: 180°C
  • Mięso i ryby: 160 - 170°C
  • Krokiety: 170 - 180°C
  • Owoce morza: 175 - 180°C
  • Pączki i faworki: 175 -180°C

Aby obniżyć szybkość degradacji tłuszczu, smaż w możliwie najmniejszej temperaturze z tego przedziału.

Unikaj jałowego ogrzewania tłuszczu.

Pod żadnym pozorem nie wolno mieszać oleju i wody! Kontakt wody z mocno rozgrzanym tłuszczem może skończyć się eksplozja oleju. Do ugaszenia wszelkich pożarów tłuszczu można użyć sody oczyszczonej.

Nie przegrzewaj tłuszczu ponad 200°C - przyspiesza to proces rozkładu i stwarza warunki do powstawania szkodliwych substancji. Zwiększa się częstotliwość wymiany tłuszczu.

Utrzymanie odpowiedniej temperatury ma zasadniczy wpływ na jakość. Od tego zależy, czy potrawa będzie odpowiednio i równomiernie wysmażona - czy będzie miała chrupiącą otoczkę i nie będzie nasączona tłuszczem.

Utrzymuj optymalna temp. smażenia 160-180°C.
Uzyskasz doskonale wysmażone produkty i maksymalnie wydłużysz czas użytkowania tłuszczu.
Dobry nawyk


Nie przepełniaj smażalnika, stosunek smażonej żywności do ilości tłuszczu powinien wynosić 1/10. W przeciwnym wypadku temperatura tłuszczu spadnie i żywność wchłonie więcej tłuszczu.
Dobry nawyk
Next

Tłuszcz

O trwałości tłuszczu, jego odporności na działanie wysokich temperatur, a co za tym idzie przydatności do głębokiego smażenia decyduje skład chemiczny tłuszczu.

Do smażenia używaj tłuszczów o wysokim punkcie dymienia - jest to temperatura, powyżej której tłuszcz zaczyna ulegać gwałtownemu rozpadowi i niekorzystnym przemianom.

Optymalny tłuszcz do głębokiego smażenia charakteryzuje się:

  • wysoką zawartością jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, które wolno degradują pod wpływem wysokich temperatur i mają korzystny wpływ na zdrowie,
  • niską zawartością wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które są szczególnie nietrwałe i podatne na zmiany w wysokiej temperaturze,

  • niską zawartością nasyconych kwasów tłuszczowych, które nie są pożądane w diecie i mają negatywny wpływ na zdrowie, choć w dużo mniejszym stopniu ulegają negatywnym przemianom pod wpływem wysokiej temperatury,
  • minimalną zawartością kwasów izomerów trans (które powstają w tłuszczach w procesie utwardzania).

Maksymalnie wydłużysz czas użytkowania frytury systematycznie oczyszczając tłuszcz z pozostałości mąki, okruszków, przypraw itp.

Kontroluj stopień degradacji tłuszczu. Gdy zauważysz znaczące zmiany barwy, smaku, zapachu, poziomu dymienia, przeprowadź test określający stopień rozkładu tłuszczu – poziom związków polarnych nie może przekroczyć 25%.

Do smażenia wybieraj tłuszcze płynne. Poprawią ergonomię i efektywność. Usmażone produkty, po ostygnięciu, nie będą posiadały warstwy tłuszczu na zewnątrz.
Dobry nawyk


Dbaj, aby do tłuszczu nie dostały się niepotrzebnie: woda, okruszki, przyprawy itp. Filtruj fryturę przynajmniej raz dziennie. Wydłużysz tym cykl życia frytury.
Dobry nawyk
Next

Wartości odżywcze

Zmiany zachodzące w ogrzewanych tłuszczach prowadzą do obniżenia ich wartości odżywczej.

Pod wpływem wysokich temperatur, powietrza oraz wody, białek czy węglowodanów obecnych w smażonych produktach tłuszcz ulega procesowi rozkładu. Powstają wtedy szkodliwe substancje, m.in. akryloamidy.

Wszelkie związki znajdujące się w tłuszczu, powstające przy wysokich temperaturach przenikają wraz z wchłanianym tłuszczem do potraw.

Odpowiedniej jakości tłuszcz i właściwie prowadzony proces smażenia zminimalizuje niekorzystne procesy zachodzące w tłuszczu w trakcie. Wpłynie to na lepszą przyswajalność potraw przez organizm i przyjemny smak.

Kontrola temperatury zapewni dłuższy czas użytkowania frytury i spowoduje mniejszą ilość szkodliwych związków polarnych w tłuszczu.

Wybieraj tłuszcze bogate w naturalne substancje opóźniające proces degradacji.

Dzięki temu tłuszcz dłużej zachowa odpowiednią proporcję kwasów tłuszczowych.

Wybieraj frytury z przewagą jednonienasyconych kwasów tłuszczowych (MUFA) i niską zawartością kwasów tłuszczowych nasyconych (SAFA).
Dobry nawyk


Kontroluj ilość związków polarnych we fryturze. Po przekroczeniu 25% tłuszcz jest niebezpieczny dla zdrowia i nie nadaje sie do dalszego smażenia.
Dobry nawyk
Next

Jakość potraw

Od jakości tłuszczu w dużej mierze zależy jakość potraw, ponieważ w znaczny sposób staje się on częścią usmażonego produktu. Aromat, tekstura, pochodzenie roślinne lub zwierzęce - to wszystko ma wpływ na walory gotowych potraw.

Dobieraj frytury o neutralnym smaku i zapachu, aby wydobyć i podkreślić naturalny smak smażonych produktów.

Wybieraj tłuszcz wysokiej jakości, o dużej trwałości. To wpływa na smak i właściwości żywieniowe potraw.

Na bieząco oczyszczaj tłuszcz z pozostałości po smażonych produktach - unikniesz ich spalania i przechodzenia szkodliwych substancji do potraw oraz wydłużysz czas uzytkowania frytury.

Właściwe dostosowanie temperatury wpływa na jakość:

Zbyt niska temperatura - żywność będzie miękka i tłusta – za mocno nasiąknie tłuszczem zanim zdąży się upiec.

Zbyt wysoka temperatura – na zewnątrz potrawa będzie wyglądała na usmażoną, lecz w środku może pozostać surowa.

Przygotuj starannie potrawy do smażenia: głęboko zamrożonych – nie rozmrażaj, oczyść jedynie z nadmiaru kryształków lodu; oczyść z nadmiaru mąki czy panierki; osusz dokładnie produkty przed włożeniem do rozgrzanego tłuszczu.
Dobry nawyk


Skontroluj zużycie frytury odpowiednią aparaturą, gdy zauważysz, że zmienił się smak i zapach smażonej potrawy.
Dobry nawyk
Next

 Zapytaj eksperta o najlepszą fryturę do pączków.

Idealna frytura do głębokiego smażenia?